woensdag 25 augustus 2010

Alle boeken in een ereader!

Het onderwerp van discussie dinsdag op 24 augustus was: “Over drie jaar alle boeken in een ereader!”. In dit artikel een uitgewerkte samenvatting.

De eerste reacties op deze stelling zijn positief, alleen wordt de prijs van ereaders als mogelijk struikelblok genoemd. Hoewel er al ereaders te koop zijn vanaf 189 euro, je hebt dan weliswaar geen iPad (een ereader+) met alle multimedia mogelijkheden.

Binnen drie jaar
Over de stelling of het binnen drie jaar gaat lukken om alle boeken op ereaders te krijgen was wat onenigheid, dus hebben we het tijdspad even losgelaten. Hoewel opgemerkt wordt dat feitelijk alle boeken al digitaal bij de uitgevers en drukkerijen aanwezig zijn. (het is een niet al te grote stap om hier een epub of PDF van te maken). Lees meer over ebooks op ereaders.nl een introductie over digitaal lezen.

Toegevoegde waarde, voordelen
De toegevoegde waarde van ebooks wordt vooral gezien in het feit dat er in de digitale boeken gebruik gemaakt kan worden van zogenaamde “rich content” ofwel afbeeldingen, animaties, audio en video, waardoor de leerbeleving enorm kan toenemen. Voeg hieraan toe nog de mogelijkheden tot interactie en je hebt een prachtig leermiddel in handen. Lees ook ons artikel: Ebooks in het onderwijs een revolutie? Bovendien is het goed voor het milieu, want er hoeven heel wat minder bomen gekapt te worden. Ook wordt het gewicht genoemd als enorm voordeel en dan met name het gebrek eraan alsook het niet meer te hoeven kaften van boeken (voor de studenten).

De vraag of een ereader in combinatie met ebooks goedkoper zou zijn dan de aanschaf van folio is nog een onbeantwoorde vraag, maar we vermoeden dat het ook nog wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Wel zou een ereader gecombineerd moeten worden met een mini laptop alhoewel je met een iPad een heel eind kan komen zonder laptop. (een prikkelend artikel van Marcel de Leeuwe over de iPad.)
Daarnaast is het voor iedereen mogelijk om een ebook te maken die een beetje handig is. Een goed artikel is hierover te vinden op de website van Computer Totaal: Zelf ebooks maken, beheren en converteren.

Nadelen, uitdagingen, wijze lessen
Het technisch beheer en onderhoud worden vooral gezien als grootste uitdaging. Bovendien is de investering in ereaders en ebooks alleen niet voldoende. Leren met behulp van digitaal materiaal gaat veel verder dan alleen het introduceren van een ereader en ebooks. Dit zien we ook bij de introductie van de digitale schoolborden in het onderwijs. Alleen een bord naar binnen schuiven brengt geen verandering in de manier waarop lesgegeven wordt teweeg. Hetzelfde zal gelden voor het aanschaffen van ereaders. Ook werd in de discussie het DRM (Digital Rights Management) genoemd als nadeel. Als je een boek aanschaft (zeker als school) wil je niet tegen kopieerbeveiligingen aanlopen. Hier zouden we vooral moeten leren van de muziekindustrie. Een recent artikel in Trouw is erg interessant om te lezen: Papier of digitaal op het nachtkastje.

Wie moet dan vervolgens de ereader betalen? De school? De ouders? Een aantal interessante suggesties passeerden de revue, waaronder een constructie waarbij de uitgeverij de ereader gratis aan de scholen verstrekt gekoppeld aan abonnementen op bepaalde educatieve methoden. De vraag hoe gemakkelijk dit abonnement dan weer opzegbaar is en hoe vrij je dan nog bent is dan weer een volgende vraag.

Ereaders in het onderwijs
In het onderwijs wordt er in Nederland echter nog vrijwel geen gebruik gemaakt van ereaders, mede omdat de educatieve uitgeverijen nog geen materiaal voor ereaders leveren. Een goed artikel over ebooks in het basisonderwijs werd gepost door Peter Brouwers:Ebooks op de basisschool kwestie van tijd.

In Amerika is er wel een school met heel veel iPads. Fraser Speirs schrijft over zijn ervaringen op zijn blog als technische beheerder van de iPads. Het blog gaat voornamelijk over de technische uitdagingen qua beheer van alle iPads, met name om ervoor te zorgen dat alle aangeschafte ebooks en applicaties gesynchroniseerd worden met alle computers in het netwerk, zodat elke leerkracht ebooks kan aanschaffen en dat deze automatisch beschikbaar worden voor collega’s. Het is even zoeken tussen alle technische verhalen, maar de educatieve meerwaarde is dat de school met name de beschikking wil hebben over veel (gratis!) Engelstalige ebooks voor de leerlingen om het lezen te stimuleren.

Ebooks of applicaties
Tijdens de discussie kwam aan bod wanneer we nu spreken van een applicatie en wanneer van een ebook. In juli 2010 heeft Zwijsen de letterlegger uitgebracht voor de iPad, duidelijk een applicatie. Terwijl Alice in Wonderland zowel te downloaden is als ebook en als applicatie. Er zijn diverse mogelijkheden en business modellen om ebooks of apps te publiceren. Een goed whitepaper hierover is opgesteld door Yudu: iPad publishing solution comparison: Uitgeven.nu

Gewoon doen
We zijn benieuwd naar de eerste Nederlandse scholen die de uitdaging met een ereader aangaan en ‘gewoon gaan doen’, gaan experimenteren en leren. Ken je een school of werk je bij een school die de uitdaging met een ereader en ebooks al is aangegaan, zet je bevindingen dan onderaan dit blog.

Grote afwezige
De grote afwezige tijdens discussie dinsdag waren de educatieve uitgeverijen. Wellicht maken ze nog niet zoveel gebruik van het medium Twitter, maar als er in de regel een bedrijfsnaam wordt getweet, heb je opeens heel wat volgers erbij (@ZwijsenOuders waren er wel al snel bij) . We hadden ze graag betrokken bij de discussie om te weten te komen waar de educatieve uitgeverijen staan in dit verhaal. Vandaar het idee om de link van deze samenvatting door te sturen naar Malmberg, Zwijsen en Noordhoff, zodat zij kunnen reageren onderaan dit blog.

Tot zover de samenvatting van discussie dinsdag. Uiteraard valt er nog veel meer over dit onderwerp te zeggen en te schrijven. Wil je nog iets kwijt, plaats een reactie onder dit artikel. Een aantal aanvullende links zijn te vinden op discussiedinsdag.yurls.net

Volgende week houden weer een nieuwe discussie over een nieuw onderwerp!
#netwijs Discussie Dinsdag: elke dinsdag tussen twaalf en twee op Twitter. Discussieer mee over Onderwijs en ICT!

4 opmerkingen:

  1. Dank weer voor deze samenvatting van een discussie die nog wel even kan voortduren. Het draagt in ieder geval bij aan het groeiend besef (?) bij uitgevers dat ze niet de ontwikkelingen kunnen blijven negeren. Ben dan ook benieuwd of er van die kant nog een reaktie komt.
    Mvg
    Wim Karreman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anthony,

    leuk dat je de iPad app van Zwijsen noemt.

    is het mogelijk om de volledige discussie van dinsdag nog ergens te bekijken?

    Hoeveel dinsdagdiscussies zijn er al geweest?

    groet,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De iPad doet zijn intrede in het VMBO in Vlaardingen ... gaat het dan toch lukken met die ebooks ... over 3 jaar? :)

    VMBO zet iPad in tegen leesachterstand

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Susanne,
    In de Label cloud rechts bovenin op de pagina kun je klikken op Discussie Dinsdag, alle artikelen die zijn geschreven over discussie dinsdag komen dan tevoorschijn. Op de twitterpagina kun je steeds verder terugscrollen met zoekwoord netwijs om de afgelopen discussie terug te lezen.

    Via deze link kun je direct alle discussies bekijken:

    Alle discussie dinsdag verslagen

    BeantwoordenVerwijderen