donderdag 10 maart 2011

werken met ELLO2

Gert-Hein van de Ruitenbeek van basisschool De Schuilplaats in Putten maakt in zijn onderwijs gebruik van een elektronische leeromgeving. Hij doet doet met behulp van ELLO2.

Werken met een elektrische leeromgeving voor de kinderen in je klas. Ik doe het met ELLO2. Hoe werkt dat bij mij in de klas?  Om dat duidelijk te maken heb ik hieronder een screenshot gemaakt van de startpagina van mijn klas.


Beetje uitleg:
In de elektrische leeromgeving kunnen de kinderen het laatste nieuws van de groep lezen, een werkblad maken, de agenda bijhouden, mailen, een website maken, spelletjes spelen en dat is nog niet alles. In het screenshot zie je een aantal icoontjes met mogelijkheden. Dit zijn de mogelijkheden die elk kind heeft. Rechts bevinden zich de mogelijkheden die de leerkracht heeft. De leerkracht kan werkbladen maken, zoeken bij werkbladen van andere leerkrachten, gemaakte werkbladen bekijken, accounts van kinderen beheren, ideeën uitwisselen met andere leerkrachten op het forum. Je ziet al snel dat er dus vele mogelijkheden zijn. Wil je meer weten: in onderstaande filmpjes geeft de maker Timon Bos, die ELLO2 ook in zijn eigen groep inzet, uitleg tijdens een workshop. In het eerste filmpje begint de feitelijke uitleg na 3.17 minuten.



Huiswerk
Ik zet de elo hoofdzakelijk in om huiswerk mee te geven. Om daar echt een goed beeld van te krijgen, moet je eigenlijk een korte workshop volgen, maar heel in het kort: Je verstuurt een werkblad, de leerling maakt het werkblad en jij ziet het resultaat. De kinderen vinden het veel leuker om hun huiswerk te maken, omdat ze er punten mee kunnen verdienen, waardoor er meer mogelijkheden zijn om hun pagina op te pimpen en ik vind het veel leuker omdat ik meteen de resultaten kan zien en een overzicht heb van de hele groep. Dit betekent ook tijdwinst. Daarnaast zijn de meeste ouders positief. Ze vinden het duidelijk, de kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Dit is toekomst (voor mij gelukkig al een beetje heden). Er zijn natuurlijk ook ouders die toch liever een briefje met het huiswerk willen voor het overzicht.

Agenda 
De agenda is ook een heel handig gereedschap. Je kunt voor jezelf iets in de agenda zetten, de kinderen  kunnen het ook, maar je kan de agenda ook  voor de hele klas inzetten. Als een datum van de kalender een kleur heeft, staat er iets in de agenda.
Dit zijn nog maar twee manieren waarop de elo ingezet kan worden, maar er zijn er nog veel meer. Bijvoorbeeld een website maken, programma’s klaarzetten (die de leerlingen die dag moeten doen), mailen, nieuws delen, een poll houden.

Uitprobeerfase
Dit alles bijhouden vergt redelijk wat tijd, vooral om het op te starten, maar het is zeker de moeite waard. Zelf zit ik dit jaar ook nog in de uitprobeerfase, maar ik ga er zeker mee door. Ik zelf ben op mijn school de enige die er echt elke week mee werkt. Andere leerkrachten hebben vooral bezwaren, het kost veel tijd, weer wat nieuws.
Zelf zou ik nog verder willen gaan dan ik nu doe, namelijk de elo klassikaal inzetten. Dan kunnen de  leerlingen hun werk meteen op de computer maken, zodat ik meteen een overzicht heb van hun resultaten en daar meteen op in kan spelen.

Dank je wel Gert-Hein voor dit kijkje in de keuken! 

Achtergrondinformatie
Nog wat achtergrondinformatie: ELLO2 is de elektronische leeromgeving van Eduliga.
Dit bedrijf heeft de activiteiten van de aloude OWG voortgezet. Als de school een abonnement neemt op Eduliga mogen ze alle programma's gratis downloaden in installeren. En als toegift krijgen ze ook gratis de beschikking over ELLO2. ELLO2 is de opvolger van Mijnklas.net.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten