zaterdag 11 juni 2011

Leerlingen denken mee over mobielgebruik in de les

Naar aanleiding van #netwijs Discussie Dinsdag deze week waren we benieuwd welke ideeën leerlingen zélf zouden hebben over het gebruik van mobieltjes in de les. Vanuit hun enorme ervaring met tal van toepassingen en apps zien zij wellicht mogelijkheden, die een eye-opener zouden kunnen zijn.

Via de enquete die we hebben uitgezet kwamen ruim 50 reacties binnen in korte tijd. En zoals we al een beetje verwachtten, konden ook sommige docenten het niet laten om te reageren! Van de reacties kwam 87 % uit het VO en 13% uit het PO.  Van de respondenten heeft 3% een Blackberry, 12% een Android, 14% een Iphone en 24% een ander soort telefoon. Op de vraag of mobieltjes inderdaad in de les gebruikt zouden moeten worden antwoordde 62% ja, 25 % nee en 13% wist het niet. Deze percentages zijn enigszins gekleurd, omdat ook docenten en zelfs een enkele ouder reageerden, zowel positief als negatief. Gezien het beperkte aantal reacties verwacht ik niet, dat de resultaten representatief zullen zijn.

Waar het ons met name om ging was de inhoud. Hebben leerlingen zélf goede ideeën hóe de mobiel ingezet zou kunnen worden. We geven een opsomming van de verschillende binnengekomen ideeën:

  • Agenda van je telefoon gebruiken. Je mobiel heb je altijd bij je en je agenda vergeet je nog wel eens.
  • Aantekeningen maken op je mobiel. Heb je ze direct digitaal. Veel handiger.
  • Calculator voor Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde
  • Timer om te weten hoeveel tijd je nog hebt voor een toets
  • Foto’s en filmpjes maken, bijvoorbeeld voor AK, CKV en beeldende vorming
  • Bij het vak muziek is het bijvoorbeeld leuk om allerlei soorten muziek te downloaden voor een opdracht en die aan de rest van je klas te laten horen.
  • Vragen stellen en antwoorden via  sms'en/pingen/what's up/bellen/twitter. Een SO kan misschien ook op deze manier.
  • GPS gebruiken
  • WRTS app om woordjes te oefenen
  • Zoeken van informatie via de apps voor Wikipedia, Van Dale, kaarten, etc
  • Tools voor VTP (Virtual Terrain Project)
  • Muziek luisteren voor betere concentratie
  • Filmen van de uitleg door een leerling om die later nog eens terug te kunnen kijken.
  • Foto's maken van het bord om die later nog eens terug te kunnen kijken.
  • School zou bijvoorbeeld een app moeten maken waar huiswerk opstaat en waar je je problemen kan bespreken.
  • Misschien kunnen ze i.p.v. een papieren studiewijzer, een soort mobiele agenda maken, die als een soort agenda werkt, en waar leraren dus belangrijke to do's en notities in kunnen zetten. Als leerling krijg je herinneringen, dus minder papier, meer kans op gemaakt werk. Ook huiswerk kan direct digitaal worden opgegeven.
  • Interviews laten afnemen op dictafoon en foto’s maken en plaatsen in potcast
  • Met apps als SCVNGR en 7scenes kan een leerkracht looproutes maken met een spel-element, of verdiepende informatie over een bepaalde plek (leuk voor excursies?).
  • Mobieltjes zouden ingezet moeten worden om te gebruiken als woordenboek bij vakken als Duits, Engels en Frans. De snelheid waarmee je woorden kunt opzoeken op je mobiel is vele malen groter dan het opzoeken in een woordenboek.
  • What about using stuff like World Lens in class on cellphones and then play games like translating with and without phone http://lnkd.in/sSvtGc
  • Maak apps over lesstof dan snappen wij het beter.
  • Wolfram Alpha voor Wis-, Natuur- en Scheikunde, Biologie. Handig voor formules etc.
  • Verder zouden er gemakkelijk apps kunnen worden ontwikkeld voor interactie met het digibord/de computer van leraren zodat er bijvoorbeeld voorbeeldsommen vanaf het bord verstuurd kunnen worden, waarna ze direct op de telefoon zijn of te lossen. Het antwoord kan dan teruggestuurd worden en weergegeven worden op het bord. Dit zou van toepassing kunnen zijn bei allerlei vakken, denk aan tekeningen bij wis, natuur en scheikunde of aan invulopgaven bij talen.
  • Apps voor de werkwoordspelling (Nederlands)
  • App om contact te maken met bv profielwerkstukbegeleider.
Enkele docenten gaven aan fel tegen het gebruik van de mobiel te zijn. Het leidt alleen maar af en er wordt misbruik van gemaakt. Een enkele leerling gaf dat ook toe. Ook werd door iemand aangegeven, dat niet alle leerlingen beschikken over een Smartphone en dat bepaalde apps er wel zijn voor de ene, maar niet voor de andere telefoon. Dat leidt dus tot ongelijkheid in de klas.

Het vereist dus zeker enig denkwerk en de nodige organisatie om daadwerkelijk de mobiel te integreren in de les. Maar bovenstaande bloemlezing geeft aan, dat er genoeg te experimenteren valt. Een zoektocht op internet zou de lijst nog veel langer kunnen maken. De website mobielleren.nl heeft ook al wat voorbeelden op een rij gezet. Meerdere van de genoemde ideeën zijn toestel-onafhankelijk. De mogelijkheden zijn er! En als de leerlingen ideeën hebben over de inhoud, dan wellicht ook over de te maken afspraken en te nemen hobbels. Welke docent gaat de uitdaging aan?

Staat je gouden idee of tip er nog niet tussen? Klik dan op ‘reacties’ onder dit blog en deel het met ons!

6 opmerkingen:

  1. Vandaag kwam zoonlief met het bericht dat hij voor volgend jaar een grafisch rekenmachine nodig heeft, een TI84+. Toen dacht ik: waarom een bijna 100 euro kostende 'computer' die 'alleen kan rekenen', terwijl je ook een app kunt kopen: http://www.brighthub.com/mobile/iphone/articles/90711.aspx ?! Lastige voor de docent/school is natuurlijk wel: hoe controleer je of iemand met de telefoon spiekt, of er mee zit te rekenen? Maar ja, een grafische rekenmachine kun je zo programmeren dat je er ook mee kunt spieken: http://pc-en-internet.infonu.nl/programmeren/6048-programmeren-met-ti84.html .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Orde herstellen.
    Telefoons helpen om ouders weer te laten participeren in de volledige ontwikkeling van hun kinderen. Ouders zijn er aan gewend geraakt dat verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun kinderen in handen ligt van de docent in t klaslokaal, zodra hun kind op school is.
    Aanvoelen waar ze mee bezig zijn, stimuleren en steunen kan nu ook onder lestijd. Als kinderen onder schooltijd mogen delen wat ze bezighoudt en als ouders leren hoe ze daar onderdeel van kunnen zijn is het lesgeven en leren niet langer verbannen naar het eiland School.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt het ook omdraaien! Als de leerlingen in je les liever met hun mobieltje klooien dan doe je misschien iets niet goed. Maar ja dat is altijd nog beter dat de leerlingen aan de wodka zitten in de les:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...en wat dacht je er van als je docent in je les je even belt met de vraag of je even wilt opletten omdat ie iets belangrijks aan het uitleggen is... Zou zo maar kunnen!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel handig, mijn kinderen vergeten hun mobieltje ook nooit. Die rijden er zelfs weer voor terug naar huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel goed dat ze dat doen. Stel er gebeurt iets...

    BeantwoordenVerwijderen